Hem · Julgåvan · 43 500 kr till Fyrisgårdens ungdomsverksamhet

43 500 kr till Fyrisgårdens ungdomsverksamhet

Lions Club Upsala Disas har överlämnat 43 500 kr till Fyrisgården för att ge unga med funktionsvariation en möjlighet till en kreativ och utvecklande fritid. Pengarna har klubben samlat in genom att sälja Julgåvan till företag och privatpersoner. Julgåvan är en av LC Disas viktigaste insamlingar under året. Lions Club Upsala Disa har hittills delat ut 575 000 kr genom Julgåveförsäljningen till forskning och till barn med behov av särskilt stöd i Uppsala.
Hälften av pengarna går till Fyrisgårdens ungdomar mellan 13-22 år med funktionsvariationer. De tränar in en show de själva sammanställt och kommer att framföra på Gottsunda dans-och teaterscen i vår. Resten går till en resa och segeltur i Stockholms skärgård, berättar Ulrika Backlund, verksamhetschef på Fyrisgården.

Ett hus för alla

Fyrisgården är en hemgård som har funnits i Uppsala sedan 1941. På Fyrisgården arbetar man med att skapa möten mellan människor och erbjuda en utvecklande fritid oavsett funktionsförmåga, ursprung eller ålder. Dessa möten uppnås med hjälp av aktiviteter, intressegrupper, kurser, hemgård på hjul, Cafe Cato, öppen verksamhet, evenemang och tillfällen som tillåter besökare att mötas kring gemensamma intressen.