Hem · Pressmeddelanden · 300 000 till forskning och barn

300 000 till forskning och barn

Lions Club Upsala Disa har delat ut 300 000 kr till forskning och till barn och unga i Uppsala

Sommarlägerverksamheten vid KFUMs friluftsgård Alnäs har fått motta drygt 52 000 kr från Lions Club Upsala Disa. Gåvan är riktad till barn och ungdomar med behov av särskilt stöd under sin lägervistelse. Gåvan överlämnades vid klubbens månadsmöte i mars 2017.

Principen om alla människors lika värde är central inom KFUM-rörelsen. KFUM arbetar för att integrera barn med funktionsvariation i den ordinarie verksamheten. Hela friluftsgården Alnäs har anpassats för att ta emot barn med behov av särskilt stöd. Utifrån detta arbetar man för samarbete, integration och gemenskap i ett mångkulturellt samhälle.

- Vi är oerhört glada och tackar allra ödmjukast för denna fina gåva, säger Annelie Jansson, verksamhetschef och ansvarig för KFUM Uppsalas stora barn och ungdomsverksamhet. På Alnäs vill vi ge ALLA barn oavsett förutsättningar en oförglömlig sommarlovsvecka och att barnen ska få möjlighet att njuta av de aktiviteter som vår friluftsgård erbjuder.

Pengarna har klubben samlat in genom att sälja ?Julgåvan? till företag och privatpersoner. Det är 7:e året i rad som Lions Club Upsala Disa delar ut pengar. Totalt har drygt 300 000 kr delats ut till cancerforskning, till forskning på sambandet mellan diabetes och barnfetma och till sjukhusskolan vid Akademiska sjukhuset.

Läs mer på www.lions.se, www.lions-club-upsala-disa.se och http://uppsala.kfum.se/.

Kontaktperson: Inger Widerlöv Nilsson 0707956908.

Fakta om Lions: Lions är en av världens största hjälporganisationer med 1,4 miljoner medlemmar i 210 länder. Medlemmarna engagerar sig ideellt i olika samhälls- och hjälpprojekt som förbättrar livskvaliteten för människor lokalt, nationellt och internationellt. Lions är politiskt och religiöst obundet. Lions administration betalas helt av medlemsavgifter. Sveriges Lions är med i Svensk insamlingskontroll. 2017 firar Lions sitt 100-årsjubileum och Lions Sverige firar genom att samla in pengar till barn och ungdomar i ekonomiskt utsatta familjer i Sverige. Lions Club Upsala Disa har 29 kvinnliga medlemmar som brinner för hjälpverksamhet. Lions motto är We serve -Vi hjälper.