Hem · För medlemmar · Verksamhetsberättelse 2022-2023

Verksamhetsberättelse 2022-2023

Verksamhetsberättelse Lions Club Upsala Disa 2022 – 2023

Verksamheten under året har kommit igång efter pandemitiden. Vi har träffats på hotell Clarion Collection där vi fått tillgång till sammanträdesrum för våra månadsmöten samt lokal för våra styrelsemöten. Kostnaden för detta är att hotellet räknar med att ett antal Disor äter middag där till en kostnad av 180:-/ person.

24 aug Upptaktsmöte på Borgerskapets Hus. Planering inför höstens arbete i de olika kommittéerna. 2 nya medlemmar från Sävja, Berit Blom Bulow och Amelie Hjelmstedt, hälsades välkomna.

14 sept Höstens första ordinarie månadsmöte. Kvällen gäst var Ann-Christine Sundström från organisationen ”Makalösa föräldrar”. 15 Disor deltog.

12 okt Kvällens gäst Catarina Ericson-Roos höll ett intressant föredrag om operasångerskan Kjerstin Dellert. Catarina har skrivit en bok ”I väntan på räven” som handlar om Kjerstin Dellerts liv. 15 Disor lyssnade engagerat

9 nov Vi hade förmånen att dela ut Disas forskningsstipendium till Maja Engsner som har inlett sin forskarkarriär inom ämnet folkhälsovetenskap med mål att arbeta med obesitas/ övervikt och den ökade risken för diabetes 2 bland barn och ungdomar.
Vi gratulerade 2 Disor som firat jämna födelsedagar; Vivianne Ericsson 80 år och Ulla Lindén 75 år. Vi planerade också för vårt deltagande i ljusfestivalen den 18 - 19 november och julmarknaden i Gränby centrum den 3 - 4 december. 15 Disor deltog i mötet.

14 nov TT-lunch på Radisson.

18 - 19 nov Ljusmanifestation på Gamla Torget i samband med ”Allt ljus på Uppsala”. Vi sålde ljus till förmån för och i samarbete med barndiabetesfonden. Vi samlade in 10 000 kronor.

3 dec Julmarknad på Gränby; vi sålde kransar, sylt, saft, tomtar samt hade ett chokladhjul. Marknaden gav 7 000 kronor och efter ett generöst tillskott kunde vi skicka 19 000 till Ukraina för införskaffande av mobila elkraftverk. Tack med fotografier på mottagarskolor och förskolor anlände så småningom till Lions och Disa.

14 dec Månadsmöte med jultallrik på Borgerskapets Hus. Vi fick hälsa en ny Disa, Carola Dahlin, välkommen. 15 närvarande Disor fick julklappar av tomten.

11 jan Första mötet för 2023. Christina Wahldén författare till både barn-, ungdoms- och vuxenböcker berättade mycket engagerat och intressant om hur hon arbetar som författare och om bakgrunden till några av hennes böcker bl.a. den om ett människoöde under tiden för andra världskrigets Europa. 15 Disor + 1 gäst närvarade.

8 feb Månadsmöte med 12 närvarande Disor. Vi överlämnade Julgåvan 2022 till Fyrisgården. Enhetschefen Ulrika Backlund tog emot 43 500 kronor som ska användas för verksamhet bland barn och ungdomar med funktionshinder. Mötet började med att vi var placerade i smågrupper, 4 i varje grupp med uppgift att diskutera idéer för Disas framtida verksamhet. Mycket bra med annorlunda möblering där alla blev aktiva.

8 mars Den internationella kvinnodagen. 16 Disor träffades till månadsmöte. Efter en välsmakande middag hade vi tillfälle att lyssna till Lisa Skiöld, barnombud i Uppsala. Lisa talade om hemlöshet bland barn och ungdomar i Uppsala. En berörande sanning för oss Disor. Det finns 268 barn i Uppsala, som idag lever i social eller strukturell hemlöshet. Efter föredraget spånade vi i smågrupper om målet för julgåvan 2023, planering inför bandyfinalen, påsk-marknaden på Gränby, vår informations-kampanj på biblioteket och vår medlemskväll den 18 april på Träffpunkten Storgatan 11. Vi valde också styrelse för verksamhetsåret 2023/2024 (se protokoll).

17 - 18 mars Bandyfinal. Ett gäng glada Disor träffades vid Studenternas i ett småkallt väder för att måla flaggor på finallagens supportrar från Villa Lidköping och Västerås. Det var grönt, vitt och blått som gällde. Vi tjänade drygt 6 000 kronor på vår målning och fick sponsring med 5 000 kronor från bandyförbundet.

6 april Påsk-marknad på Gränby centrum; blommor, chokladhjul och målning av påskgummor.

12 april Månadsmöte med Marianne Jansson-Fredriksson från Lions Quest numera benämnt Tillsammans. 14 Disor deltog samt också en eventuell ny medlem, Agathe från Uganda. Hon hade hittat Disa genom informationskampanjen på stadsbiblioteket.

10 maj Disamöte med ”eget arbete”. Vi var indelade i grupper med de vackra namnen Vitsippa, Gullviva och Vårlök. Tankarna flödade och diskussionerna var livliga och givande. Birgitta Hydén samlade ihop våra tankar och kommer att presentera dessa vid ett senare tillfälle. Vi beslutade också att utdela vårt kulturstipendium på 2 000 kronor till Eva Källander för hennes arbete med ukrainska barn. Stipendiet kommer att delas ut vid septembermötet.
Efter omröstning bestämde vi att 2023 års julgåveinsamling kommer att gå till 4H-gårdarna i Gränby och Årsta. 13 Disor deltog i mötet och alla Disor hade getts möjlighet att rösta via webben

23 maj TT-promenad längs Fyrisån under Kerstin Forss kunniga ledning. Tänk så mycket det finns i vår stad att se och uppleva.

6 juni Nationaldagsfirande i Stadsträdgården. Varmt och vackert väder med mycket folk. Vi målade flaggor i blått och gult och hade ett chokladhjul som lockade många barn.
Vi träffades också vid två tillfällen i juni på Fyrisgården för att se deras verksamheten och fika.

14 juni Sommaravslutning i Borgerskapets trädgård där Gunilla hade dukat upp med välkomstdryck. Efter mötet förflyttade vi oss ner till husets restaurang där vi bjöds på välsmakande mat. Nu går vi på sommarlov och ses igen den 23 augusti till upptaktskväll.

Förutom våra månadsmöten har vi deltagit på seniorfestivalen på UKK, haft informationsträffar på stadsbiblioteket, torgförsäljning på Fyristorg och loppis i Gottsunda. Språkträningen på Stadsbiblioteket har återupptagits med medverkan av flera Disor. Vår närvaro på nätet har ökat genom en ny Facebook-sida.

Årets insamlingsresultat: 156.608 kr

Uppsala i juni 2023